اخبار

اختتامیه نخستین دوره طرح مطالعاتی آثار علامه مصباح یزدی ( سطح 1 وژه طلاب سراسر کشور)

در اختتامیه نخستین دوره کشوری طرح مطالعاتی آثار آیت الله مصباح یزدی (ره) که توسط کانون فرهنگی تبلیغی «مطالعات راهبردی تمدن اسلامی نوین» برگزار شد، در ابتدا بعد از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، حجت الإسلام و المسلمین دکتر حسین مرکزی مقدم مسئول کانون فرهنگی تبلیغی «مطالعات راهبردی تمدن اسلامی نوین» ضمن تقدیر و تشکر از حضور عزیزان طلبه در طرح مطالعاتی، به ارائه­ی گزارشی از اقدامات انجام شده و چشم­انداز پیش­رو پرداختند.

 

سپس حجت الإسلام و المسلمین دکتر سیدمفید حسینی کوهساری؛ معاون بین الملل حوزه­های علمیه سراسر کشور به سخنرانی پرداختند. ایشان با بیان ضرورت ترویج اندیشه­ی ناب اسلامی در سطح ایران و جهان، نقش آیت الله مصباح یزدی را نقشی منحصر به فرد دانستند و نسبت به اهتمام افراد به اندیشه و آثار ایشان تأکید کردند. در ادامه حجت الإسلام و المسلمین دکتر سید احمد فقیهی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به ایراد سخن پرداختند و با اشاره به آیه کریمه­ی «مَن یُؤتِی الحِکمَةَ فَقَد أُوتِیَ خَیرَاً کَثِیراً» بیان داشتند: حکمت قابل تعلیم و تعلّم نیست و از جانب خداست – اگرچه مقدمات آن اکتسابی است – این شاگرد قدیمی آیت الله مصباح فرمودند: مرحوم آیت الله مصباح بسیار کتوم بودند. روزی خدمت ایشان عرض کردم گمان من این است که شما همه­ی تشکیلات مؤسسه و … را بخاطر کتاب­های معارف قرآن راه اندازی کردید؟! آیت الله مصباح رو به دکتر آقاتهرانی کردند و فرمودند: ماجرای آقای سید عزالدین زنجانی را بیان کنید. حجت الإسلام و المسلمین آقاتهرانی فرمودند: روزی در مشهد خدمت آیت الله سید عزالدین زنجانی رسیدم و عرش کردم از شاگردان آیت الله مصباح هستم. آیت الله زنجانی بعد از این که این سخن را شنیدند بسیار از آیت الله مصباح تمجید کردند و فرمودند: بعد از اینکه آیت الله مصباح کتاب­های معارف قرآن را نوشتند، به نظر من دیگر این آیه قرآن که می­فرماید «وَ قَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» (فرقان/30) مصداق ندارد و قرآن دیگر مهجور نیست. حجت الإسلام و المسلمین فقیهی بیان داشتند: آیت الله مصباح می فرمودند: کسی که کتاب های معارف را بخواند از استقامت فکری خاصی برخوردار می شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه فرمودند: با وجود دقت و موشکافی­های آیت الله مصباح (ره)، در موارد متعدّدی – در کتاب­ها و بحث­هایشان – می گویند «نمی­دانم». این خیلی حرف بزرگی است. ایشان ضمن بیان خاطره­ای از آیت الله مصباح فرمودند: روزی آیت الله مصباح فرمودند من در جوانی که به حجّ مشرّف شده بودم، پشت مقام ابراهیم (علیه السلام) از خدا دو چیز خواستم؛ یکی آن که بتوانم یک دوره تفسیر بنویسم (معارف قرآن) و دوم آنکه بتوانم یک دوره آموزش فلسفه بنویسم.

این استاد تفسیر و علوم قرآنی حوزه فرمودند: بزرگترین توفیقی که خدا می تواند خدا به کسی بدهد این است که از کتاب­های آیت الله مصباح (ره) بهره­مند باشد.

13 بهمن ماه 1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *