پرسش ها و پاسخ ها ج۴و۵

آشنایی با کتاب پرسش ها وپاسخ ها جلد ۴و۵

جلد چهارم با عنوان آزادى و پلورالیسم در دو بخش به این مباحث مى پردازد:

در بخش اول درباره آزادى، مباحثى مانند مفهوم و تعریف آزادى، دین دارىْ حق یا تکلیف، تعارض یا تسالم دین با آزادى، حدود آزادى، معناى آیه لاَ اِکرَاهَ فِى الدِّینِ، لیبرالیسم و اصول آن، اسلام و لیبرالیسم، آزادى بیان و آزادى مطبوعات آمده است.

در بخش دوم درباره پلورالیسم مباحثى از قبیل عرصه هاى مختلف پلورالیسم، مفهوم پلورالیسم دینى، پلورالیسم دینى در بعد نظرى و عملى، صراط هاى مستقیم، دلایل پلورالیسم، و انگیزه هاى پیدایش پلورالیسم، مطرح شده است.

جلد پنجم این مجموعه نیز با عنوان «حقوق زن در قرآن» در پاییز سال ۱۳۸۲ توسط انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) با شمارگان ۳۰۰۰ به صورت مجزا به چاپ رسیده است.

این کتاب یکى از مهم ترین و چالش برانگیزترین موضوعات و مسائل جهان اسلام و ایران اسلامى یعنى به موضوع زن و مباحث مربوط به آن را در قالب پرسش و پاسخ بررسى کرده است. این کتاب در چهار فصل توسط جناب حجه الاسام حمید کریمى تدوین شده است.

در فصل اول با عنوان «آفرینش زن»، مباحثى نظیر تساوى زن و مرد در آفرینش، تفاوت هاى زن و مرد، عقل زن، برترى مرد بر زن، آیه هاى موهمِ برترى مرد بزن، خطاب هاى مذکّر در قرآن، رابطه تفاوت هاى تکوینى یا اختلاف هاى قانونى، تلازم تفاوت تکوینى با تفاوت حقوقى بررسى و نقادى شده اند.

در فصل دوم با عنوان «فلسفه احکام زنان»، مباحثى نظیر: اختلاف هاى تشریعى و حقوقى زن و مرد، ارث زن، شهادت زن، بررسى و نقادى شده اند.

در فصل سوم با عنوان «حقوق مدنى زنان» مباحثى نظیر سریه زن، ازدواج موقّت، مبانى حقوقى و اخلاقى خانواده و… بررسى و نقادى شده اند.

در فصل چهارم با عنوان «مسائل متفرقه»، مباحثى نظیر کنترل غریزه جنسى، اخلاق زنان، زن گرایى در جهان معاصر و… بررسى و نقادى شده اند.