انقلاب عظیم مردم ایران اسلامی به رهبری بت شکن ابراهیمی حضرت امام خمینی(ره) بزرگترین رخداد دوران معاصر بلکه تاریخ ایران اسلامی است که اسلام را از حاشیه به متن جامعه و اجتماع منتقل کرد و باعث احیای مجدد دین و مذهب در دوران کنونی گشت.

انقلابی برخاسته از مغز دین و بر پایه اصول مترقی اسلام که جانی دوباره به کشورها و امت های مسلمان بخشید و نوید امت واحد اسلامی را داد. انقلابی در ایمان ها و اراده ها که ملتی را با دست خالی به قیام لله فراخواند و مردم مومن مسلمان نیز به این ندای خمینی کبیر لبیک گفتند و دوران جدید معاصر را رقم زدند.

دورانی که دین و دینداری تبدیل به سکه رایج و اسلام روح اصلی قوانین کشور گشت. انقلابی کبیر از جنس نور و ایمان که نمونه ای در دوران خود نداشت، نه الگو گرفته از غرب و نه از شرق، نه از سرمایه-داری و نه از کمونیسم و همین الگو بودن، باعث دشمنی هر دو بلوک قدرتمند فرعونی بر علیه خود شد که این دشمنی تا به امروز نیز ادامه دارد.

بی شک رمز استثنایی پیروزی مردم ایران در برابر آن همه دشمنی و ستیز، باعث بقاء و استمرار آن نیز می شود و تنها در سایه ی همان اصول است که رسیدن به اوج آرمان های انقلاب یعنی «مطالعات راهبردی تمدن اسلامی نوین» میسر می گردد.

شاید مهم ترین اصل که باقی اصول بدان برمی گردد و اهمیتی مضاعف دارد، نظریه حکومت اسلامی و اسلام سیاسی است که متبلور در نظریه ولایت فقیه شده است و این نگاه حکومتی و سیاسی به اسلام، در جای جای کلمات دوران ملکوتی امام خمینی(ره) رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای و باقی نظریه پردازان انقلاب مشاهده می شود لذا تبیین و تشریح این نگاه به اسلام که متاسفانه سالها ضد آن تبیین شده است و نظریه جدایی دین و حوزه از حکومت و سیاسات متقن تلقی می شد، اهمیتی مضاعف پیدا می کند.

شخصیت های بزرگی در طول تاریخ انقلاب به تبیین ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی اسلام پرداخته اند اما از آنجا که این تبیین با توجه به نیاز زمان و اقتضائات گوناگون تغییر می کند، پاسخ های متناسب با آن سوالات و نیازها را می طلبد که یکی از مهم ترین شخصیت هایی که بدین مهم پرداخته است، شخصیت کم نظیر «عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی» است.

«استاد فکری» که رهبر معظم انقلاب اسلامی از ایشان به «متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم» یاد کردند و خدمات ایشان را در « تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار، و در حضور انقلابی در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان می شد»، حقاً و انصافاً کم‌نظیر خواندند و وجود ایشان را شخصیتِ «خیلی نادر» برای انقلاب تعریف کردند.

شخصیتی که به تعبیر حضرت آقا، نظام اسلامی مفتخر به «حضور شخصیت برجسته ی علمی و معنوی» اوست و خلا شخصیت-های بزرگی چون علامه طباطبایی یا مرحوم شهید مطهری را پر کرده است، شخصیتی که «جزو شخصیت هایی است که همه ی دلسوزان اسلام و معارف اسلامی بایستی از اعماق دل قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند» شخصیتی که در ظلم دشمنان و بی مهری دوستان مهجور و مظلوم ماند و آن چنان که باید و شاید از علم و بصیرتش استفاده نشد.

اکنون ماییم و عمری تلاش این فقیه مجاهد که می تواند به وادی فراموشی سپرده شود، یا احیاء و بازخوانی، و دوای دردهای نظام و امت اسلامی شود.

بدون شک یکی از مهم ترین راه های احیای شخصیت عظیم علامه مصباح، مطالعه و ترویج مبانی فکری ایشان در میان فرهیختگان حوزی و دانشگاهی، «طرح مطالعاتی آثار علامه مصباح یزدی (رحمه الله)» است که برای نخستین بار در قالبی ابداعی طرح ریزی و اجرا شده است.