اخبار

دیدار اعضای کانون فرهنگی تبلیغی «مطالعات راهبردی تمدن اسلامی نوین»؛ مجری «طرح مطالعاتی آثار آیت الله مصباح یزدی (ره) با آیت الله اعرافی (حفظه الله) مدیر حوزه های علمیه کشور

در این دیدار که عصر جمعه 17 دی­ماه 1400 صورت پذیرفت ، اعضای هیات امنای کانون تمدن نوین (آقایان حسینی کوهساری، مرکزی مقدم، مومن وحقیقت)، با آیت الله اعرافی دیدار و پیرامون فعالیت های جاری این کانون گزارش دادند.

در ابتدای جلسه ضمن تبیین چیستی، ضرورت و اهداف طرح مطالعاتی، گزارشی از روند اجرای طرح توسط حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری و دکتر مرکزی مقدم، محضر آیت الله اعرافی ارائه شد که مورد تجلیل ایشان واقع شد.

آیت الله اعرافی ضمن تجلیل از اقدام خودجوش و آتش به اختیار مسوولان و خدمتگزاران کانون تمدن نوین در برپایی و اجرای مناسب و درستِ طرح مطالعاتی آثار علامه مصباح یزدی (ره) با بیان سابقه­ی دیرین آشنایی با آیت الله مصباح (ره)، بیان داشتند: ایشان قبل از انقلاب جلساتی داشتند که من در آن‌ها شرکت می‌کردم. اما از سال ۱۳۶۰ در یک تعامل کاری قرار گرفتیم. تمام آرای جدیدِ فلسفی ایشان که مهم و بنیادین است، را مرور کردم و با حضرت آیت الله جوادی بحث کرده‌ام. ایشان واقعاً عمیق و نوآور بود. نوآوری ایشان در مباحث فلسفی از بزرگانی چون شهید مطهری بیشتر بوده و در هر موضوعی همچون کلام، فلسفه و تفسیر قلم می‌زد، عمیق و نوآورانه این کار را انجام می‌داد و شاید بعد از علامه طباطبایی، می توان ایشان را نام برد که به گونه­ای عمیق این کارها را انجام می‌داد.

ایشان ضمن بیان خاطره­ای از سفرِ خود به فرانسه فرمودند: در فرانسه که بودم متوجه شدم اندیشمندان آن کشور، روی شخصیت­های علمیِ حوزه و مرجعیتِ شیعه، از جمله آیت الله مصباح فعالیت علمی دارند و مطالعه می کنند. ولی ما در رابطه با اندیشمندان خود این کار را نکردیم. پس حوزه مطالعاتی و اندیشه‌ای در مورد مرحوم مصباح باید فعال شود.

آیت الله اعرافی بیان داشتند: مرحوم علامه مصباح یزدی واقعا عمیق و نوآور بودند. می توان گفت بعد از علامه طباطبایی کسی به میزان ایشان در فلسفه، کلام، تفسیر، حدیث وسایر علوم اسلامی تعمیق، ژرف نگری و نوآوری نداشته است. همچنین مرحوم علامه مصباح یزدی دارای فکر وذهنی فوق­العاده منظّم ونظام­مند بودند که با مطالعه آثار ایشان به این مطلب پی برده می شود. نیز آیت الله مصباح جامعیت والایی داشتند، از این رو آراء ایشان در علوم اسلامی سنجیده و متناظر به همه جوانب بود.

آیت الله اعرافی با اشاره به روحیه­ی الاهی، و رفتار سازمانی و ساختاری آیت الله مصباح گفتند: هیچ حسی در وجود ایشان جز کشف حقیقت و پایبندی به وظیفه نبود و از جهت دیگر ایشان دارای فکر ساختارمند و سازمانی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *